Top bar nha trang boat

Kan min hobby blive mit arbejde? Det havde jeg længe spurgt mig selv om og derfor besluttet at ville være rejseleder frem for ingeniør da jeg blev færdig med min uddannelse på SDU.

Februar 2015 kom jeg af sted på min første tur med Dansk Studie Center, hvor jeg nu arbejder som rejseleder, på en 3 måneders tur til Vietnam og Cambodja. Jeg har besøgt landene før på en back-packing tur med min søster og veninder i 2010 og så frem til gensynet.

Fra min tidligere tur til Sydøstasien huskede jeg at være begejstret for det smukke land, men mindre for befolkningen, hvor jeg i høj grad synes de fleste havde været ude på at snyde os og bare have vores penge. Det kunne være motorcykelchauffører der pludselig sagde de mente ”50” som pris, da vi havde aftalt ”15”, eller hotel receptionister der når vi tjekkede ud sagde at den oplyste pris var pr. person og ikke pr. værelse, selvom vi havde spurgt specifikt ind til det da vi ankom. Så jeg glædede mig til at udfordre den tidligere erfaring.

…og det skete! Vietnam gik fra at være det land i Asien jeg holdt mindst af til et af dem jeg aller bedst kan lide, og jeg glæder mig super meget til at komme derned igen. Hvorfor? Fordi menneskene er fantastiske. Denne omvæltning skyldes en blanding af at arbejde sammen med de lokale guider, hvor jeg derigennem har haft mulighed for at lære nogle lokale rigtig godt at kende, samt at jeg er 5 års rejseerfaringer rigere end sidste besøg og har lært at det ikke er turistattraktionerne der skaber de fede oplevelser, men interaktionen med mennesker. Denne gang var jeg åben og opsøgende, og det ville jeg gerne have mine kursister var, så måtte sætte et godt eksempel.

Jeg har oplevet vores entusiastiske guides, der kan levere en fantastisk historie og god underholdning, drikke med de unge, lave lege og sjov, og hvordan de lever derhjemme; den ene der passer sine fine bonsai træer i haven, den anden der bor meget primitivt i stort familiekollektiv og den tredje der bor alene i et stort hus med mange værelser der nærmest ligner et hotel. Man kan ikke se på overfladen om de er rige eller fattige – begge dele er muligt.

Hvad laver jeg som rejseleder?

Dansk Studie Center (DSC) sender unge hovedsaligt i alderen 19-21 ud på højskole og rundrejse i udlandet. Det er en rejseform der kombinere rundrejse med forskellige undervisningsfag, og henvender sig hovedsalig til unge mennesker i deres sabbat år mellem en gymnasial og videregående uddannelse. Turene er 2-3 måneder lange, min første tur var 2 måneder i Vietnam efterfulgt af 1 måned i Cambodja. Vi rejste rundt i tre uger og derefter bor vi fire uger i Nha Trang hvor der kommer en dansk underviser ud og har et forløb med Kommunikation og Personlig Udvikling. Mere rundrejse i Vietnam og Cambodja, og derefter to uger ved stranden hvor der var undervisning i Filosofi. Lidt rejse til sidst, og så hjemad.

Min arbejdsopgaver kan deles i 3:

1. Praktisk gris: Sørge for at busserne er der, hotellerne er klar, vi når vores fly, alle er med etc. Simpelthen at alt forløber glidende og efter planen. Der er lagt et program, så det skal jeg ikke beslutte, men bare facilitere. Der er nogle åbne weekender hvor jeg kan arrangere og foreslå udflugter hvis ikke gruppen selv tager initiativ.
  2. Team builder: Den største af mine opgaver er at sørge for at gruppen har det super godt sammen og lave en hel masse forskellige lege, øvelser og så videre med dem for at skabe sammenhold. Kursisterne laver forskellige udvalg hvor de arrangere fester, hyggeaftener, fødselsdage, sportsaktiviteter m.m., som jeg skal hjælpe dem med og sørge for at motivere dem til.
  3. Coach: Sidste led er individuel støtte. De unge kommer til at lide af kulturchok og hjemve, nogle bliver syge, har svært ved at takle de mange mennesker osv. Her skal jeg være reserve ven/mor/vejleder og hjælpe dem så godt jeg kan. Der er desuden en stak besøg hos lægen og på hospitalet på sådan en tur.

Turen har været en blanding af turist sights, lokalkendskab, smukke landskaber, og sidst men ikke mindst et kæmpe arbejde med en gruppe og at sørge for de alle fik en oplevelse for livet! Helt vildt spændende, og jeg glæder mig meget til november, hvor jeg tager to ture i træk af sted i samlet ½ år, til Sydøstasien, Australien og Fiji.

Læs mere om de fantastiske mennesker, gademad, hospitalsture på blogindlæg om Vietnam.

Læs om udfordringerne i Cambodja på blogindlæg.

Playliste af film jeg har lavet i Vietnam og Cambodja, med film fra smukke Sa Pa, spisning af taranteller, madlavning i Mekong Deltaet, undervisning i Vietnamesisk kultur og dyk på koralrev bl.a. kan findes.

Periode: 2015, 3½ måned inklusiv oplæring (2010, 6 uger)
Besøgte steder: Vietnam – Ho Chi Minh City, Mekong Delta, Nha Trang, Dalat, Hoi An, Hanoi, Halong Bay, Sa Pa. Cambodja – Siem Reap, Sihanoukville, Phnom Penh.
Yderligere besøgte steder 2010: Laos – Vientiane, Luang Prabang, Pakse, 4000 Islands. Vietnam – Hué, Ninh Binh, Cat Ba Island.