Jeg vågnede, stod op, drak kaffe, spiste morgenmad med de andre, og tænkte ”har de glemt det”? Til sidst kunne jeg ikke dy mig, og måtte lige proklamere at det jo var min fødselsdag, og straks brød de ud i ”Happy Birthday”. 🙂
Dagens mission var at komme hele vejen tilbage forbi de to dolines, camp 1, ud af Son Doong, gennem junglen og tilbage til Hang En. Turens længste strækning, men uden stops til fotografering skulle det ikke tage længere end de andre dage. Det handlede bare meget mere om at klø på.

Alting ser alligevel anderledes ud fra den modsatte vinkel, og landskabet er så smukt at det ikke gjorde noget at skulle gå hele dagen stedet vi havde været før.
Da vi kom til de steder vi skulle krydse floden inde i grotten måtte grotteeksperterne konstaterer at vandet var steget til et for farligt niveau og risikoen for at blive skyllet væk var for høj. Det er ikke helt så tosset at have professionelle guides med, jeg mindedes straks tidspunkter på mine og Rasmus’ canyoningture hvor der i vores beskrivelse har stået ”evaluer vandstyrken”, og vi bare har kigget på hinanden og vandet og tænkt at det så fint ud. Hurra for erfaring og være blevet ældre, klogere og mere fornuftig. Sådan føler jeg mig i hvert fald. Så i stedet for at skulle i vandet klatrede vi op til nogle små broer, trak i selerne og gik over spændt fast i reb. Så var vi også klar til at klatre ud af Son Doong med reb og seler. Det er nemmere at klatre op end ned, og jeg nærmest fløj deropad og følte mig som en af de seje. Selvfølgelig med sveden næsten sprøjtende af mig. I det hele taget svedte alle lige fra de første minutter hver dag fordi luftfugtigheden var enormt høj og der stadig var tropisk varmt inde i grotten. Jeg brugte mine hænder til at komme rundt med og begyndte derfor en teknik med at puste sveddråberne af næsen når de kom løbende, hvilket måske var hvert minut. Det var i hvert fald ikke kun de mange gange gennem floden der gjorde os drivvåde.

Ude af grotten følte vi os stolte og seje og som et fedt team!
Vi blev mødt af nogle portører der fortalte at floden også var for stærk ude i dalen og vi måtte gå gennem deres reservesti oppe i krattet. Vi skulle bare lige være forberedt på at det var en hovedvej for igler. Nu igen!? Tja, så skulle vi i hvert fald ikke stå stille og der skulle tjekkes godt ved fremkomst til lejren. Kim gik som nummer tre i rækken og vi kom efter jungleturen frem til at iglerne lige bruger første person til at vågne, anden til at person tjekker de ud og så hopper de på tredje, for hun havde sine fødder sat til! Jeg havde også en enkelt på anklen, som blev fjernet og brændt, og Maddie havde et større angreb i sine støvler. Der var vidst ikke en eneste der slap helt fri i løbet af dagene.

Inde i Hang En blev vi mødt af australske Ben der var blevet fuldt ind hertil og skulle overnatte med os og sammen med os ud igen. Han fortalte om hvor syg han havde været, men virkede mest af alt glad for at kunne være kommet ind og se smukke Hang En, mere end skuffet over ikke at være med på hele turen.
Efter en tur i grottesøen og vi igen følte os nogenlunde rene spiste vi en lækker middag med fed energi. Pludselig kom guiderne med rødvin, stjernekastere og en ”kage” stablet af småkager, og så var der fødselsdagssang igen. Juhuu, det var en god overraskelse! Sangen rungede helt vildt i grotten. Stemningen var vildt høj og det udviklede sig til en lille fest i grotten, hvor der også blev taget godt fra af risvinen. På et tidspunkt besluttede vi alle at gå over og hilse på portørerne der sad og spillede kort. Jeg gik hen til dem der ellers ikke havde haft kontakt til os, som den eneste, og blev inviteret med til deres spil. Jeg kunne ikke helt gennemskue det, og det gik super stærkt, hvor der blev råbt op og kastet med kortene, men et par stykker hjalp mig, så det lykkedes mig at placeret mig i midten og ikke tabe helt. Efter et par omgange slap vi dem og gik tilbage til vores bord, og fandt en lille højtaler frem og fortsatte med gode historier og højt humør noget tid endnu.

Sikke en helt fantastisk fed måde at fejre fødselsdag på! Grottevandring i gave til mig selv, og så bare oplevelser, skønhed og godt selskab.

Sidste dag, tur op ad den stejle bjergside, og luksus ventede på sidste dag. Læs med her

Fik du læst om de første to dage? Tag med fra begyndelsen og dag 1 her

Morgenudsigt fra toppen af teltet

Sidste billede inden jeg klatrede ud af Son Doong. Meget svedig.

Holdet foran Son Doong efter vi lige et kommet ud.

Spindelvæv i grotten

Close up af små formationer